Amnesty Oldenzaal

Stop de wapenleveranties aan Israël en Palestijnse gewapende groeperingen

2 mei

Israël en Palestijnse gebieden

Meer dan 250 hulp- en mensenrechtenorganisaties roepen de lidstaten van de Verenigde Naties op om de crisis in Gaza een halt toe te roepen en een einde te maken aan de humanitaire ramp en het verlies van mensenlevens.

Wij, de organisaties die deze oproep hebben ondertekend, doen een oproep aan alle staten: stop onmiddellijk met de leveranties van wapens, onderdelen en munitie aan Israël en Palestijnse gewapende groeperingen, zolang het risico bestaat dat ze worden gebruikt om ernstige schendingen van het internationaal humanitair recht of de mensenrechten te begaan of mogelijk te maken.

mei n irak 24

Nieuwe wet maakt seksuele relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht strafbaar met celstraf tot 15 jaar

30 april

Irak

De autoriteiten van Irak hebben een wet aangenomen die seksuele relaties tussen mensen van hetzelfde geslacht kan bestraffen met een gevangenisstraf tot 15 jaar. Dit is een harde slag voor de lhbti+-gemeenschap in het land.

mei n saudi arabie 24

Sponsordeal FIFA en oliebedrijf Saudi Aramco wekt zorgen over mensenrechten

26 april

Saudi-Arabië

De FIFA sluit een deal van 4 jaar met Saudi Aramco. Hiermee wordt de staatsoliemaatschappij van Saudi-Arabië een sponsor van het WK voetbal voor mannen in 2026 en van het WK voetbal voor vrouwen in 2027.

‘Het is ironisch en wreed,’ aldus Steve Cockburn van Amnesty International. ‘Dat een bedrijf dat staatseigendom is van Saudi-Arabië geschikt bevonden wordt om het wereldkampioenschap voor vrouwen te sponsoren, terwijl vrouwen zoals Salma al-Shebab en Manahel al-Otaibi nog altijd dankzij diezelfde staat in de gevangenis zitten omdat ze zich vreedzaam uitspraken over gendergelijkheid.’

mei n amnesty 24

Jaarboek Amnesty International: wereldleiders verloochenen principes, burgers betalen de prijs
24 april

Amnesty International.

Onze leiders en instituties verloochenen de mensenrechten. Tegen de achtergrond van een groeiend aantal conflicten heeft het handelen van veel machtige staten de geloofwaardigheid van de internationale rechtsorde, die in 1945 tot stand kwam, verder aangetast en ondermijnd. Dit zegt Amnesty International in haar jaarboek State of the World’s Human Rights.

mei n israel 24

Geweld Israëlische kolonisten onderstreept noodzaak ontmanteling apartheid

22 april

Israël

Het geweld van Israëlische kolonisten tegen Palestijnen op de bezette Westelijke Jordaanoever heeft in de afgelopen dagen een ongekende piek bereikt. Hiermee wordt eens te meer onderstreept hoe dringend de illegale nederzettingen ontmanteld moeten worden. Er moet een einde komen aan Israëls bezetting van de Bezette Palestijnse Gebieden en aan het al lang bestaande apartheidssysteem.

Een petitie ondertekenen is heel erg zinvol

We vragen mensen vaak een petitie te ondertekenen. Maar wat gebeurt er eigenlijk met al die handtekeningen en hoe zinvol is dat ondertekenen nu echt? Kort maar krachtig: heel erg zinvol!

ontact personen

-   Informatie en aanmelding: Lia Roord: henkroord@gmail.com  of 0541-516562
-   Aanvraag Amnesty gastles: Peter Wester: amnestyoldenzaal@kpnplanet.nl    of 0541-552061
-   Website: Mies Jansen op de Haar:  miesenradboud@gmail.com of +31614168371

Actief worden?

Zou u graag iets willen doen voor Amnesty bij de groep Oldenzaal? Wilt u ons af en toe ons helpen of wilt u één keer per
maand een brief schrijven of één keer per jaar collecteren? Er zijn diverse manieren waarop u zich actief kunt inzetten voor
Amnesty International.Klik hier en kijk welk soort activiteit het beste bij u past!

Wat is Amnesty?

Amnesty International zet zich sinds 1961 in voor de naleving van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens. Aanvankelijk werd vooral actiegevoerd tegen schendingen die worden begaan door overheden,zoals het opsluiten van gewetensgevangenen, marteling en de doodstraf. Met de jaren breidde Amnesty haar mandaatverder uit en ondertussen nemen ook schendingen door gewapende oppositiegroeperingen en schendingen in de ‘privé-sfeer’, zoals huiselijk geweld, een belangrijke positie in. Sinds 2001 vallen ook schendingen van sociale en economische rechten onder Amnesty’s mandaat.

Zie verder amnesty/ons-verhaal                            Word lid

Giften

Hoewel we volledig werken met vrijwilligers, worden er natuurlijk altijd onkosten gemaakt. Met name het opzetten en
uitvoeren van acties kost geld. Dat geld verdienen we via de verkoop van Amnesty-artikelen bij onze stand en via de
jaarlijkse collecte, waarvan de opbrengst deels naar onze groep gaat. Daarnaast zijn donaties en vrije giften natuurlijk het
hele jaar door van harte welkom.

U kunt een donatie of gift overmaken op onderstaande girorekening.
t.n.v. Werkgroep Oldenzaal
Triodos Bank: NL54TRIO0197700586
Oldenzaal

Amnesty International heeft het CBF-keur voor Goede Doelen.

Privacy

Sinds 25 mei 2018 geldt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze nieuwe privacywet geeft personen
meer privacyrechten en organisaties meer verantwoordelijkheden. Elke organisatie die persoonsgegevens verwerkt, valt
onder de AVG. Zo ook Amnesty International.
Amnesty International verwerkt persoonsgegevens en andere data zorgvuldig en in overeenstemming met
geldende wet- en regelgeving ter bescherming van uw privacy.

Privacy-beleid