Amnesty Oldenzaal

10 december Dag van de Rechten van de Mens

Ieder jaar rond 10 december komen we met Write for Rights in actie voor mensen die onterecht vastzitten of worden bedreigd vanwege hun werk, mening of om wie ze zijn. We sturen honderdduizenden brieven naar koningen, ministers en presidenten en vragen hun een einde te maken aan onrecht. Deze internationale actie levert elk jaar succes op. Activisten komen vrij, discriminatie stopt, daders worden berecht.

De resultaten van de vorige Write for Rights acties

Help je ook (weer) mee dit jaar?

Onze activiteiten in Oldenzaal in 2023

Op zaterdag 2 december beginnen wij met een petitie voor Ahmed Mansoor uit de Emiraten, (zie zijn foto en het verhaal erbij hieronder). Dan staan wij in Den Vijfhoek met een stand waar ook kerstkaarten en kaarsen gekocht kunnen worden.

2023

Van 9 t/m 19 december staan vier personen in het middelpunt bij de 'Fietskar' in de Bibliotheek Oldenzaal in Den Vijfhoek. U kunt daar de vier brieven ondertekenen of eerst overschrijven en daarna ondertekenen. Eigenhandig geschreven brieven hebben nog meer waarde. Er is een postbus. Wij zorgen voor de postzegels en de verzending. Elke dag is een van de groepsleden een paar uur aanwezig  voor informatie
                20211210 141640

• Op dinsdag 12 december tussen 8:30 en 14:00 uur staan wij ook in het Oldenzaalse Stadhuis waar Burgemeester P. Welman en de wethouders de brieven zullen ondertekenen. We hopen dat de bezoekers en personeelsleden dit voorbeeld volgen.
  • Op zondag 17 december staan we met een stand in de Plechelmusbasiliek tussen 12:00 en 16:00 uur met brieven voor Ahmed Mansoor en Rita Karasartova (Kirgizië)

Schrijfpakketje
    Wilt u thuis of in uw eigen omgeving een kleine schrijfactie organiseren? Wij brengen graag een schrijfpakketje voor alle tien personen bij u thuis. U kiest zelf het aantal personen. De brieven kunt u achterlaten in de postbus op de fietskar in de bibliotheek, of we halen deze bij u op.
    Aanmelding / informatie 0541 552061 (P. Wester) of
    amnestyoldenzaal@kpnplanet.nl

De tien personen voor wie dit jaar wereldwijd wordt geschreven.

2 december In Den Vijfhoek 12:00-16:00 uur  Onderteken s.v.p. de petitie bij de stand.
 emiraten

Ahmed Mansoor (Emiraten)

Ahmed werd gearresteerd omdat hij regelmatig zijn bezorgdheid uitte over de detentie, marteling en oneerlijke processen van critici van de regering. Hij sprak over problemen binnen het rechtssysteem en over nationale wetten die internationale wetgeving schenden. Hij kreeg 10 jaar gevangenisstraf en zit hij opgesloten in een isoleercel zonder bed. De president van de Verenigde Arabische Emiraten moet Ahmed onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten.

Hier onder de vier personen die centraal staan tijdens de Write for Rights actie in de Bibliotheek Oldenzaal 9-19 december en op 12 december ook in het stadhuis
 brazilie
Ana Maria Santos Cruz (Brazilië)

De zoon van Ana Maria, Pedro Henrique, streed tegen racisme en politiegeweld. Dat heeft hij met de dood moeten bekopen: agenten schoten hem dood toen hij thuis lag te slapen. Ana Maria wil dat de moord op haar zoon wordt onderzocht, en de daders worden berecht. De agenten die worden verdacht van de moord op Pedro Henrique werken nog steeds bij de politie. Ana Maria wordt zelf ook bedreigd, maar ze geeft de strijd niet op. De officier van justitie moet snel een ​​onafhankelijk en onpartijdig onderzoek starten.

tunesie

Chaima Issa (Tunesië)

In de 2 jaar sinds de machtsgreep van Tunesische president Kais Saied zijn de rechtbanken niet onafhankelijk en wordt de vrijheid van meningsuiting onderdrukt. Iedereen die kritiek uit op de president, loopt het risico op gevangenisstraf. Chaima laat zich echter niet het zwijgen opleggen. Ze verzette zich in het openbaar tegen de president. Daarna werd ze gearresteerd en meer dan 4 maanden vastgehouden. Ze riskeert tientallen jaren gevangenisstraf voor het vreedzaam uiten van haar mening. De Tunesische autoriteiten moeten het onderzoek tegen Chaima onmiddellijk stopzetten

vs Rocky Myers (Verenigde Staten)

Rocky, een zwarte man met een verstandelijke beperking, zit al 30 jaar in de dodencel in Alabama. Hij zou een vrouw hebben vermoord, maar bewijs hiervoor ontbreekt. Rocky werd veroordeeld na tegenstrijdige getuigenissen die onder druk van de politie waren afgelegd. Een rechter legde Rocky tegen de wens van de jury de doodstraf op. Hij had geen goede rechtshulp. Doordat zijn advocaat hem na de veroordeling verliet, slaagde Rocky er niet in om op tijd beroep aan te tekenen tegen de uitspraak. Rocky’s enige hoop is dat de gouverneur van Alabama genade toont.

zuid afrika

Thapelo Mohapi (Zuid-Afrika

Thapelo werkt voor een organisatie die opkomt voor de rechten van Zuid-Afrikanen die het economisch zwaar hebben. Veel mensen verhuizen naar de stad in de hoop er werk te vinden. Maar de kosten voor levensonderhoud zijn er hoog waardoor ze terechtkomen in huizen gemaakt van afvalmateriaal. Veel bewoners krijgen te maken met politiegeweld, gedwongen uitzettingen en slechte openbare voorzieningen. Thapelo en zijn organisatie spraken zich hierover uit. Overheidsfunctionarissen zetten anderen aan tot geweld tegen hen. Alleen al in 2022 werden drie mensen vermoord. De politie moet de intimidatie en de moorden grondig onderzoeken.
De nog niet genoemde vijf staan hier onder.
australie

Uncle Pabai en Uncle Paul (Australië)

De voorouders van Uncle Pabai en Uncle Paul woonden duizenden jaren op eilanden in de Torres Strait, in het noorden van Australië. Nu loopt hun manier van leven – die voor oorspronkelijke volken nauw verbonden is met land, zee en lucht – gevaar door klimaatverandering. In de Torres Strait stijgt de zeespiegel twee keer zo snel als gemiddeld. Overstromingen vernielen huizen en wegen. Het zoute zeewater maakt de tuinen waar ze hun voedsel verbouwen, onbruikbaar. Als de Australische overheid niet snel iets doet om de opwarming van de aarde af te remmen, worden de eilanden onbewoonbaar.

kirgizie

Rita Karasartova (Kirgizië)

Rita Karasartova wordt beschuldigd van een poging tot ‘gewelddadige omverwerping van de regering’. Daarvoor kan ze tot 15 jaar gevangenisstraf krijgen. Uit zorgen over de toegang tot drinkwater, verzette Rita zich vreedzaam tegen een overeenkomst die de controle over een zoetwaterreservoir aan buurland Oezbekistan gaf. Daarna werd ze opgepakt. Ze bracht maanden door in een kleine cel, zonder contact met haar familie. Nu staat ze onder huisarrest. De procureur-generaal moet Rita onmiddellijk vrijlaten en alle aanklachten tegen haar intrekken.

myanmar

Sawyeddollah (Myanmar)

Sawyeddollah behoort tot de Rohingya, een islamitische minderheid in Myanmar die zwaar wordt gediscrimineerd. Het geweld werd zo hevig, dat Sawyeddollah en zijn familie hun land ontvluchtten. Na 15 dagen bereikten ze vluchtelingenkamp Cox’s Bazar in Bangladesh. Daar wonen ze nog steeds. Sawyeddollah studeert en voert campagne tegen Meta, het moederbedrijf van Facebook. Want Facebook zorgde ervoor dat er veel haat tegen de Rohingya online verspreid kon worden. Sawyeddollah wil dat Meta herstelbetalingen doet voor zijn rol in de wreedheden en om onderwijsprogramma’s in Cox’s Bazar te financieren.

polen

Justyna Wydrzyńska (Polen)

De zeer strenge Poolse abortuswetten dwingen veel vrouwen tot een illegale, onveilige abortus. In 2020 hielp Justyna ‘Ania’, die een gewelddadige partner had. Ze was wanhopig en wilde haar zwangerschap niet voortzetten. Justyna stuurde de vrouw haar eigen abortuspillen toe. Ania’s partner onderschepte de pillen en bracht haar daarna voor verhoor naar de politie. Justyna werd tot 8 maanden taakstraf veroordeeld. Haar veroordeling kan tot gevolg hebben dat anderen, die vrouwen helpen bij een veilige abortus, ook gestraft worden. De procureur-generaal moet alle maatregelen nemen om Justyna’s onterechte veroordeling te vernietigen.

zwasiland

Thulani Maseko (Eswatini)

Thulani zette zich in voor de bevolking van Eswatini, het voormalige Swaziland, waar naar schatting 60 procent van de inwoners onder de armoedegrens leeft. De autoritaire koning is echter zeer rijk. Thulani uitte openlijk kritiek op de onderdrukkende wetten en op het buitensporige geweld tegen vreedzame demonstranten. Op 21 januari 2023 werd hij voor de ogen van zijn vrouw Tanele doodgeschoten. Niemand is voor de moord verantwoordelijk gehouden. De koning van Eswatini moet de moord onderzoeken en de verdachten in een eerlijk proces berechten.